Luang Prabang en kerst in Vang Vieng

25 december 2008 - Vang Vieng, Laos

Luang Nam Tha hebben we inmiddels weer achter ons gelaten en de volgende bestemming was IMG_3480-550Luang Prabang. We deelden de bus met de brabantse meiden die we eerder waren tegenkomen (Langkawi en Huay Xai), ze wisten nog wel een aardig guesthouse dus hier hebben we overnacht. Achteraf was dit hetzelfde onderkomen als waar Jacq dr ouders in oktober geslapen hadden. Over toeval gesproken! :o Op de overheerlijke baguettes en een houten PIN-automaat na had Luang Prabang ons weinig te bieden. Mega veel tempels en paleisjes, alsof we daar nog geen boeken over kunnen schrijven. :| De 3de dag hebben we onze biezen gepakt en zijn we met een mini-busje naar Vang Vieng gereden!

IMG_3536-550Vang Vieng hebben we allebei erg naar uitgekeken. Het is een populair dorpje langs de Nam Song rivier waar veel reizigers een stop maken. We hebben hier de eerste dagen vrij weinig gedaan, we sliepen in een houten hutje met jawel (Axel's grote droom!)IMG_3591-550 een eigen hangmat in het zonnetje aan het water :p We moesten via een lange bamboo brug de rivier oversteken om ons tijdelijke 'thuis' te bereiken. We zijn in Vang Vieng ook nog 2 oude bekende tegen gekomen. Namelijk Andy en Jamie, 2 engelsen waarmee we op Langkawi ons film debuut hebben gemaakt, hiermee hebben we nog even een borrel gedaan en zijn we naar de Bucket Bar geweest.

IMG_3615-550We hebben onze semi-bruine huid gelukkig weer een beetje bij kunnen kleuren. :) Axel heeft een berg in de omgeving beklommen. IMG_3656-550Tijdens de klim moest je over scherp puntige rotsen en langs afgronden. Als er tijdens deze klim/afdaling jaarlijks mensen om het leven komen zouden we niet verbaast zijn. Hierna is hij naar de Pou Kham grot geweest. In de grot ligt een gouden Buddha beeld, deze wordt verlicht door de zonnestralen die via een opening naar binnen komen. Bij de grot is een natuurlijke bron van waaruit helder blauw water stroomt. In het riviertje zwemmen vissen en kun je zelf ook een verkoelende duik nemen.

IMG_3678-5501e Kerstdag begon met een ontbijtje in de zon op ons balkon. Hierna zijn we met een groepje mensen naar 2 grotten gebracht. De 1e grot was niet heel erg interesant lange verhalen over alle beelden die er stonden. De naam van de grot was Elephant Cave. Deze dankte zijn naam aan het feit dat er een olifant in de wand van de grot te zien was. Deze was er door de natuur ingeslepen. IMG_3691-550Na de Elephant Cave zijn we naar een grot gegaan waar je in kon Tuben. Nadat we gewend waren aan het ijskoude water zijn we met ons kerstmuts en een hoofdlamp op op onze tractorband met een gids de grot in gedreven. In het begin was er een touw waaraan je je naar voren kon trekken maar na een tijdje werd het heel ondiep waardoor je met je tractorband gebukt (omdat de grot zo laag was) door het ondiepe water moest lopen. Verderop konden we weer verder drijven en gingen we weer achter onze gids aan verder door de grot. Als je onderweg omhoog keek zag je allemaal stalagmieten (hmzzz hopelijk goed geschreven:) ). Het was heel mooi alleen na 40 minuten waren we aardig onderkoeld en waren we blij dat we weer buiten waren waar we op konden warmen in  de zon. Hier hebben we een superlekkere lunch gehad die bestond uit een franse baguette, fried rice en een soort shaslick. Hierna zijn we gaan tuben op de rivier.

IMG_3697-550Je laat je een aantal kilometer stroomopwaards afgooien en de bedoeling is om dan langzaam in een opgepompte tractor binnenband binnen een aantal uur het dorpje weer te bereiken. Er zijn langs de rivier dan allerlei barretjes waar ze je binnenhalen om een drankje te doen en gebruik te mogen maken van de atracties :p Ze hebben kabelbanen, 12 meter hoge schommels en een MEGA glijbaan gemaakt waarmee je ver gelanceerdIMG_3706-550 wordt om vervolgens met een bijna doodsmak in het water te belanden. Fantastisch toch :D Een biertje en vollop veel atracties wat wil je nog meer !?!? Helaas duurde dit avontuur voor ons niet heel erg lang, toen we bij een bar waren was de zon al ondergegaan en moesten we dus met een auto terug omdat we anders nog 1 uur en 45 min moesten tuben over de rivier. Dit vonden we een beetje te lang in het donker.

IMG_3715-550Tweede kerstdag hebben we niet veel meer gedaan dan een beetje relaxen in 1 van de vele tv bars die Vang Vieng rijk is. We hebben hier 2 films gekeken en toen was de middag alweer om. De volgende dag zijn we met een bus naar Thailand vertrokken omdat Jacq medicijnen moest hebben. In Laos verkopen ze heel veel nepmedicijnen dus durfden we het niet aan om daar medicijnen te kopen. We zijn naar Udon Thani gegaan. Wat een raar gebeuren hier. De enige toeristen hier zijn sextoeristen en het enige wat je dan ook op straat ziet zijn hoertjes. Dit is dan ook de reden dat we hier maar 1 dag blijven. Vanavond gaan we bowlen(dit hebben we namelijk met sinterklaas en kerst gemist) en morgen gaan we weer met de bus terug naar Laos naar het plaatste Ta Khaek. Waar we oud en nieuw gaan vieren is nog steeds onbekend. Waarschijnlijk zal het ergens tussen Tha Kheak en Pakse zijn. Oud en nieuw hier is niet zo spectaculair omdat ze hier in April oud en nieuw vieren. In het nieuwe jaar zullen we weer een nieuw bericht plaatsen. Allemaal heel veel plezier met de jaarwisseling en alvast een heel goed, gelukkig en gezond 2009 gewenst vanuit Laos!!!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dagmar & Jesse:
    Hee Alex & Jacqueline

Ook namens ons een fijne jaarwisseling en alvast een goed 2009! Geniet er nog van en tot snel!

Groetjes

Jesse & Dagmar
  2. Claudia:
    He Jacq,

Wat een leuke verhalen en ontzettend leuke foto's!

Fijne jaarwisseling.

Groeten,
    Claudia
  3. gerda:
    Hoi Jacq en Axel
    Met Kerst in de zon Dat zag er goed uit
    Hier is het koud, en het vriest.
    nog een paar dagen dan kunnen we schaatsen
    Geniet dus nog maar even van de warmte
    we hopen dat je weer snel opgeknapt bent,
    zodat jullie een fijne jaarwisseling hebben,
    en een goede start in 2009

groetjes Wim en Gerda
  4. Mart en Bep:
    Hallo Alex en Jacqueline,
    Wat maken jullie veel leuke dingen mee zoals dat tuben over de rivier en de rest.
    Een heel goede jaarwisseling gewenst vanuit 's-Gravenzande en een fijne reis verder.
  5. Nel & Nico Reijntjes:
    1 januari 2009
    Hallo alebei,
    Wat ziet het er weer leuk uit. vindt het heel leuk om zo mee te genieten. Voor jullie allebei een fantastisch 2009 gewenst.
    Liev groet ome Nico & Tante Nel
  6. Dwanny en Nuno:
    7 januari 2009
    He Axel en Jacqueline!!
    Je heb er weer een mooi verhaal van gemaakt!! Erg leuk weer wat jullie weer hebben gedaan!! en erg leuke fotos!

Vondt je het niet gevaarlijk zo in die grotten aangezien ze op de foto erg laag waren?
    We hebben met oud en nieuw op je geproost hihih:) heb je me sms nog gehad of heb je daar een ander nummer? naja bij deze een GOED GEZOND en welthuis komend jaar !!

Liefs Dwan en Nuno !!