Sihanoukville, Phnom Penh en Siem Reap Ankor Wat

26 januari 2009 - Bangkok, Thailand

IMG_4236-550We eindigden ons vorige verhaal dat jacq een kookcursus ging doen en axel zou naar het I-ball park gaan. De kookcursus is gelukt. Het was de meest relaxte kookcursus die jacq heeft gedaan in Azie. Om 11 uur kwam de wijn en het bier al op tafel (gratis) en als iedereen er klaar voor was gingen we weer verder met koken. De vrouwelijke Khmer kok was heel goed en geduldig en het eten was Super!!! Voor iedereen die nog naar Sihanoukville gaat is de Traditional Khmer Cooking School aan te raden. Het verhaal met Axel en zijn I-Ball park is minder gelukt. Hij heeft een off road motorfiets gehuurd en is rond gaan crossen. Aangekomen bij het I-Ball park IMG_4226-550bleek het nog dicht te zijn omdat de ballen af en toe nog naast de heuvel stuiterde. Hij heeft nog wel de tokkelbaan uitgeprobeerd zodat zijn reis niet voor niets was. Hierna is Axel nog naar de waterval gegaan en heeft de rest van Sihanoukville verkend. Als verrassing ging hij Jacq ophalen bij de kookschool. Toen hij net was aangekomen hoorde hij een knal, Jacq kon het ook allemaal horen en zien vanaf het dakterras waar de kookcursus was. Een auto moest uitwijken voor een scooter, raakte een verhoging met zijn wiel en vloog door de lucht en belande op zijn zijkant waarna hij nog een stuk verder schoof. Zover we weten waren er geen doden maar het was wel ff schrikken! Voor de eigenaar van de kookschool niet want die vertelde dat het op dat punt een paar keer per week gebeurd.

IMG_4294-550Voor ons zat er een extra dagje strand in omdat onze bus naar Phnom Penh niet kwam opdagen. Het boekingskantoortje had een ticket van 08:30uur aan ons verkocht maar toen ging er helemaal geen bus! Stonden we daar met al onze spullen! Het was niet erg om nog een dag extra in Sihanoukville te blijven dus zijn we de volgende dag vertrokken. De middag dat we in Phnom Penh aankwamen zijn we naar de shooting range gegaan. Erg vreemde bedoening daar. Het leek meer op een legerbasis. De Tuk Tuk driver moest een militair geld geven om naar binnen te kunnen. Daar aangekomen werd er gevraagd of we op koeien, kippen of eenden wilden IMG_4288-550schieten met een wapen naar keus. We hebben maar gevraagd of het ook zonder levende wezens met een wapen naar keuze kon. Axel heeft een magazijn kogels geleegd met zijn AK47. Een uiterst bijzondere ervaring:P Er kon ook gekozen worden om te schieten met een M16, tommygun of een echt machinegeweer. Nadat we half doof waren zijn we weer weggegaan met onze Tuk Tuk meneer.

IMG_4332-550De volgende dag zijn we naar Siem Reap vertrokken met de bus. We staan er nog steeds versteld over hoe goed het hier allemaal geregeld is met het vervoer. Je koopt een kaartje en 's-ochtends staat er een Tuk Tuk om je op te halen. In de meeste landen is het maar afwachten of het allemaal goed gaat, maar in Cambodja is dat niet het geval! Vervolgens zijn we in een VIP bus gezet en naar Siem Reap gereden. Kom je daar aan, kijk je uit het raam, staat er een volgende Tuk Tuk meneer met een bordje: Welcome Jacqueline to Yellow Guesthouse. Vervolgens worden we gratis naar een guesthouse gereden, waar we ook nog eens tijdens ons verblijf gratis gebruik kunnen maken van een tuk tuk wanneer we maar willen. Het mooiste is dat ze je ook weer komen ophalen wanneer je wil. Yellow Guesthouse was super met aardige mensen, goedkope kamers met leuke filmkanalen en goedkoop maar goed eten! We hebben veel cadeautjes IMG_4364-550en souvenirs gekocht in Siem Reap en de stad verkent de eerste dag. De tweede dag hebben zijn we met een Tuk Tuk naar de ankor wat gegaan. Dit is een heel groot gebied met heel veel tempels, waarvan de hoofdatractie de Ankor Wat is. Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten zijn wij niet zulke tempelmensen dus hebben wij een 1 daagse pas gekocht, in tegenstelling tot de meeste mensen die een 3 daagse of weekpas kopen. We zijn blij dat we IMG_4460-550het gezien hebben want de meeste tempels waren mooi maar voor ons eentje in het bijzonder. Dit was de Pra Thom. Hier is de film Tomb raider ook voor een deel opgenomen. Deze tempels zijn pas in 1932 ontdekt omdat ze helemaal bedekt waren door Jungle. 70% van de bomen is weggehaald maar de rest van de bomen heeft men laten staan om nog een indruk te kunnen geven van hoe de tempels waren toen ze ontdekt werden. Het is echt heel erg mooi. Sommige bomen houden de tempelmuren overeind en andere bomen groeien deels door de muur heen waardoor de tempelmuren soms gespleten zijn. Sommige wortels waren zo hoog als onszelf of nog hoger. Heel indrukwekkend! Na de zonsondergang zijn we teruggegaan naar het IMG_4540-550guesthouse om onze tassen in te pakken voor de volgende dag. Vandaag zijn we namelijk gevlogen van Siem Reap naar Bangkok. Onze laatste 3 weken zijn ingegaan dus het is nu tijd voor vakantie. Woensdag gaan we door naar Ko Tao.

1. Dagmar & Jesse:
    26 januari 2009
    Hee Alex & Jacqueline!

het is nu echt aftellen geblazen! Wat gaat de tijd snel! We zijn benieuwd om naar alle verhalen en foto's te komen luisteren/ zien! Geniet nog even van de laatste 3 weken en uiteraard thuis van de wintersport!

Groetjes

Jesse & Dagmar
  2. corry v d knaap:
    26 januari 2009
    ja luitjes , geniet van jullie laatste 3 vakantie weken, hoewel ........ ik heb begrepen dat de skies al staan te trappelen zodra jullie weer thuis zijn, dus je gaat hier gewoon weer verder. Stelletje bofkonten !! groetjes Corry v d Knaap
  3. jeffrey:
    28 januari 2009
    hoi jacq en axel :)

geniet nog even van jullie laatste 3 weken ...enne .. wel nog ff vakantie houden he zoals jullie zelf al zeggen om weer te gaan genieten dalijk van de volgende vakantie :D .. heel veel plezier nog!!

dikke kuss jeffrey en shannon
  4. jouke de haan:
    1 februari 2009
    Heey Levensgenieters....

Hey super hoor wat jullie allemaal meemaken.

IK was alweer een tijdje niet op jullie site geweest , maar ben nu volledig UP 2 DATE :)

Echt super kicke..

Helemaal op dat olifanten verblijf WOW !!!
    Zal wel heel gaaaf zijn geweest om daar een paar dagen te kunnnen werken.

En ko phi phi.....hahaha mooi hoor,daar ga ik ook nog wel is een keer heen.

Is alles werkelijk zo goedkoop daar of valt dat wel mee.

Komen jullie wel een beetje uit met de financien??

Nou geniet er van die laatse weekjes.

Groetjes Joukey :)
  5. Ik eet Ghanz:
    3 februari 2009
    Hee XL!

Beter gaan we een keer terug naar die militaire shizzle man! Lijkt me wel cool om tot de tanden bewapend de halve veestapel van die arme boertjes aan barrels te schieten! Weer is wat anders dan zon ouwe schiettent op de kermis :-)

Veel plezier nog! Mzzl!