Trouwen in Cambodja

18 januari 2009 - Sihanoukville, Cambodja

Het relaxte 4000 Islands in Laos hebben we achter ons gelaten en zijn met een mini busje naar de grens van Cambodja gebracht. Hier was een houten hutje waar 2 Lao'anen na het betalen van 1 dollar de exit stamps in onze paspoorten zetten. Vervolgens een stukje niemandsland en weer een hutje aan de Cambodja kant. Na de arrival-card en nog een dollar te overhandigen begon de ellende. Jacq had geen problemen en stond al met dr backpack aan de andere kant van de slagboom. De cambodjanen gaven Axel echter geen toegang tot Cambodja. Er zou een exit stempel van Laos ontbreken in zijn paspoort. Toen eindelijk duidelijk was wat het probleem was heeft hij terug moeten lopen naar de Laos immigratie om alsnog een stempel te halen. Natuurlijk nog een dollar moeten betalen aan de Lao'aan die deze vervolgens in zijn eigen portomonee stak :s Weer terug bij de Cambodja immigratie stond er een mega rij mensen voor hem. Gelukkig kon hij aan de zijkant van het gebouwtje ook terecht. Ze wilden dat Axel de hele immigratie paperassen nogmaals in ging vullen terwijl zijn formulier nog op de bali lag :| Na dit met veel geduld eindelijk duidelijk gemaakt te hebben bleek dat ze het visum al hadden afgestempeld als gebruikt, aaarrhhggg!!! :o Wat een debielen daar bij de grens, het enige engels wat ze spreken is: 'One dollar' en 'Can I see your passport'. Uiteindelijk kreeg Axel wel de juiste stempels en mocht hij de grens over. Pfffft!

IMG_4022-550We zijn met een bus naar Phnom Penh gereden, het plan was eerst naar Kratie te gaan om zoet water dolfijnen te spotten maar deze hebben we in 4000 Islands ook al gezien. De busreis duurde een uur of 8. Naast ons zaten 2 nederlandse meiden die op vakantie waren, 1 van hun (Renee) bleek een nicht te zijn van Marije, een vriendin van Jacq. Wat is de wereld toch weer klein! We werden afgezet in het budget/backpacker gebeuren van de stad (Lakeside IMG_4027-550Area). De eerste nacht hadden we een hok van 3 bij 3 zonder ramen en het was snikheet 's nachts :( De volgende dag zijn we dan ook verhuist naar Simons Guest House waar we het wel goed hadden. In Phnom Penh gelijk maar even de functionele dingen gedaan: geld pinnen, kleren laten wassen en inkopen gedaan in supermarkt en farmacie. Soms is het heerlijk weer wat normale produkten tegen te komen zoals een pinautomaat, deo, zonnebrand en chocolade repen :P

IMG_4032-550We zijn naar het Toul Sleng (S-21) museum gegaan, tussen 1975 en 1979 zijn er in Cambodja door de 'Khmer Rouge' miljoenen mensen omgebracht. Het was zoiets als de Holocaust tijdens de 2e wereld oorlog. De mensen werden IMG_4062-550gedeporteerd naar plekken waar ze vervolgens vermoord werden. Net buiten Phnom Penh hebben we de massa graven bezocht. Dit wordt ook wel de 'Killing Fields' genoemd. Er is een monument gebouwd waarin veel schedels van overleden mensen liggen. Er staat ook een boom die werd gebruikt om kinderen tegen aan te slaan of smijten tot ze dood waren. Heel indrukwekkend en verschrikkelijk allemaal.

De volgende dag zijn we naar Kampot gegaan, het was de bedoeling om in Bodhi Villa te slapen. We hadden gehoord dat dit guesthouse super relaxt is. Het ligt langs de rivier en de eigenaar heeft een speedboat om af en toe naar het dorp te varen, te waterskieen of te wakeboarden. Het hele plan ging niet door omdat er geen plek meer was. Ook het Bokor National Park bij Kampot kon niet IMG_4083-550bezocht worden omdat vanwege een project ontwikkelaar de weg er naar toe gesloten is. :( We sliepen in Moon's Guesthouse, waar ze mooie kamers met warm water hebben. 's Avonds waren we door de eigenaresse van het guesthouse uitgenodigd mee te gaan naar een Duits-Cambodjaanse bruiloft. We mochten dit eigenlijk niet zo noemen omdat de papieren voor de ceremonie niet rond waren maar het feest ging gewoon door! Toen we aankwamen IMG_4088-550werden we aan een tafel gezet die binnen 10 seconden vol stond met eten, vervolgens probeerde de bediening zo veel mogelijk blikken bier op tafel te zetten als dat er plek was. Fantastisch! Alleen zijn Cambodjaanse mannen wel een beetje lastig als ze drank op hebben. Eentje bleef maar aandringen met Jacq en de andere meiden te willen dansen. Elke 5 minuten kwam die vent weer :P De volgende dag zijn we gelijk door gegaan, er was tenslotte niet veel te doen in Kampot.

IMG_4129-550We bevinden ons inmiddels weer aan het strand, dit keer in Sihanoukville. Eindelijk na anderhalve maand weer strand en zand tussen je tenen :D HEEERLIJK!!!! We hebben 2 nachten in Monkey Republic geslapen waar de muziek je tot diep in de nacht wakker houd. Verder was dit een best gezellige tent met veel jonge mensen en lekkere baguettes als lunch :) Op het strand worden we wel een beetje gek van alle kreeften, massages, manicures, pedicures en armbanden verkoopsters. Wat wel grappig is dat ze bijna allemaal in dr pyjamas rond lopen. Jacq heeft nog de kreeft snacks op en die waren super lekker, mmmmh!

IMG_4218-550Gister zijn we teruggekomen van Koh Russei (Bamboo Island) een mooi eilandje voor de kust waar we 2 nachten geslapen hebben bij Koh Ru. Omdat alle bungalows al vol waren sliepen we in de dorm (slaapzaal). Best appart als IMG_4185-550je aan het strand zit :) Het eiland was super, je wordt hier niet lastiggevallen door verkoopsters en soms heb je t strand voor jezelf. Het eten in het restaurant van  was ook heerlijk, vooral de luk-lak die hebben we wel 3x op :D Het eiland is verkocht aan projectontwikkelaars die hier volgend jaar resorts gaan bouwen. Super jammer van deze bijzondere plek in Cambodja.

Morgen gaat Jacq een kook cursus doen waar je o.a. leert om luk-lak te maken, Axel gaat als dit open is attracties doen in het I-Ball Adventure Park. Hier kun je jezelf in een 3-meter grote opblaasbal met 20 liter water erin van een heuvel af laten gooien, HAHA SUPER TOCH! :D

1. corry v d knaap:
    18 januari 2009
    wauw...... ik schrok ff toen ik t opschrift zag, : cambodjaanse bruiloft: ze zullen toch niet ???? Maar nee , gelukkig dan is t alleen maar leuk om mee te maken , gooiden ze daar ook rijst en een borrel uit het raam voor de overleden opa ???
    Het begint al op te schieten voor jullie, nog geen zin om aan te denken zeker. Geniet er nog maar lekker van , groeten Corry en Leo
  2. Caroline en René:
    18 januari 2009
    Hoi Jacqueline en Axel,
    Ik dacht het ook, ik dacht voor die stempel die ontbrak moest je zeggen dat je was getrouwd of zo. Maar gelukkig is alles goedgekomen. Weer mooie foto's, geniet ernog even van wij draaien hier wel door... groetjes Caroline en René
  3. William en Elly:
    19 januari 2009
    Leuk zoals jullie iedereen blijkbaar even hebben laten schrikken met de titel trouwen in cambodja, (mij ook). Het blijft leuk om jullie belevenissen te lezen. Geniet nog lekker verder van jullie reis en groetjes van

William en Elly
  4. gerda:
    19 januari 2009
    Paniekzaaiers.
    Gauw de mail geopend, maar gelukkig jullie wachten nog even.Wij weten wat het is als je een bericht krijgt[WE GAAN TROUWEN]en niemand weet ervan.
    Gisteravond hebben we jullie video gezien van de oliefanten,veel bekende beelden voor ons.heel leuk
    dat weer te zien.En nu heerlijk aan het strand.Hier hebben we regen en wind,geniet dus nog even van de zon de laatste weken zo voorbij.
    groetjes Wim en Gerda
  5. Alex (KH):
    20 januari 2009
    Ik probeer je te volgen vanaf het begin erg leuk. Mooie foto's en leuke verslagen.
    Nog ff volhouden want het is zo voorbij. Groetjes van iedereen hier in Delft